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06/10/14

Richard Tuttle fra la Tate e la Whitechapel


English below

Dal prossimo 14 Ottobre si svolge presso la  Whitechapel Gallery la più grande indagine espositiva mai realizzata nel Regno Unito sul celebre scultore e poeta americano Richard Tuttle, questo progetto unico si concentra sulla particolare importanza sull'uso del materiale tessile nel lavoro dell'artista. 


Richard Tuttle è venuto alla ribalta negli anni '60, egli unisce nel suo lavoro la scultura, la pittura, la poesia e il disegno.  


Parallelamente torna dal 14 Ottobre l'uso della Turbine Hall della Tate Modern che aveva ospitato alcune delle opere più sorprendenti e memorabili del mondo dell'arte contemporanea.

Ora, questo vasto spazio accoglie la più grande opera mai realizzata dal famoso scultore americano Richard Tuttle (nato nel 1941). 

Intitolato "Io non lo so Oppure la trama del tessile lingua", questa scultura, commissionata di recente, unisce una particolare onda di tessuti, disegnati dall'artista, dai colori audaci e brillanti. 

La commissione è parte di un'indagine più ampia dell'artista che si svolge a Londra il prossimo autunno e che comprende una grande mostra alla Whitechapel Gallery di rilevamento cinque decenni di carriera di Tuttle e una nuova pubblicazione sontuoso radicata nella propria collezione dell'artista di tessuti storici e contemporanei. 

Organizzato da Tate Modern in collaborazione con la Whitechapel Gallery



English press release

At Whitechapel, the UK’s largest ever survey of the renowned American sculptor and poet Richard Tuttle, this unique project focuses on the particular importance of textiles within the artist’s work.

Richard Tuttle (b 1941) came to prominence in the 1960s, combining sculpture, painting, poetry and drawing. He has become revered for his delicate and playful approach, often using such humble, everyday materials as cloth, paper, rope and plywood. For this project, Tuttle has taken as his starting point one of the unsung heroes of everyday life: textiles.

Textiles are commonly associated with craft and fashion, yet woven canvas lies behind many of the world’s most acclaimed works of art and textiles are of increasing interest to artists today. I Don't Know or The Weave of Textile Language. investigates the importance of this material throughout history, across Tuttle’s remarkable body of work and into the latest developments in his practice.


Tate Modern’s Turbine Hall has played host to some of the world’s most striking and memorable works of contemporary art. Now, this vast space welcomes the largest work ever created by renowned American sculptor Richard Tuttle (b 1941).

Entitled I Don’t Know Or The Weave of Textile Language., this newly commissioned sculpture combines vast sways of fabrics designed by the artist from both man-made and natural fibres in three bold and brilliant colours.

The commission is part of a wider survey of the artist taking place in London this autumn and comprising a major exhibition at the Whitechapel Gallery surveying five decades of Tuttle’s career and a sumptuous new publication rooted in the artist’s own collection of historic and contemporary textiles.

Organised by Tate Modern in association with the Whitechapel Gallery