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27/06/14

Julião SARMENTO al Museo d'Arte Moderna e Contemporanea (MAMAC) di Nizza



below English 

Prende avvio da domani, il 28 giugno fino al 30 novembre, al Museo di Arte Moderna e Contemporanea di Nizza la prima mostra personale Julião Sarmento mai organizzato in Francia. 

Nato nel 1948 a Lisbona, dove vive e lavora, Sarmento ha intrapreso una carriera internazionale a metà degli anni 1970. Oltre a prendere parte a Documenta, Kassel, nel 1982 e nel 1987, ha rappresentato il Portogallo alla Biennale di Venezia del 1997 e ha mostrato il lavoro alla Biennale di San Paolo nel 2002. Grandi mostre si sono tenute in importanti gallerie come Daniel Templon a Parigi, Giorgio Persano di Torino e Sean Kelly di New York, e le sue opere presentano in alcune delle collezioni più importanti, tra cui la Tate Modern di Londra, il Centre Pompidou di Parigi e il Museo Reina Sofía in Madrid.Thus, l'artista realizza la sua prima mostra personale in un museo Frenck. 


Julião Sarmento sviluppa un lavoro multiforme (pittura, scultura, disegno, video, performance) che trova la sua articolazione essenziale nella ripetizione dei meccanismi di desiderio. Unire l'immagine al testo, egli sviluppa una iconografia personale che musa è una giovane donna senza volto e vestito con un abito nero. Giocando con l'erotismo, eccitazione, parole non dette, le frustrazioni e la fantasia, l'artista sconvolge lo spettatore-voyeur nel suo rapporto con il corpo e l'immagine. Nella costruzione di un'opera frammentaria in esecuzione sul dalla incrociano di immagini e impressioni di déjà-vu violenti o latenti, Julião Sarmento aggiorna in stessi simboli movimento ancorati nella nostra coscienza collettiva e partecipa così in un'arte della memoria. 
Dopo le nostre diverse discussioni con l'artista, sembra determinante per noi che i seguenti lavori possedere per te collezione deve essere visualizzata nella mostra: 

catalogo della mostra  Milano, Silvana Editoriale, 2014 con prefazione di Christian Estrosi, testi di Gilbert Perlein, Rebecca François e Jacinto Lageira .


English 

From 28 June to 30 November, the Museum of Modern and Contemporary Art of Nice will receive the first Julião Sarmento solo exhibition ever organized in France. The opening will take place on Friday 27 June 2014 at 19.00, in the presence of Christian Estrosi, MP and Mayor of Nice, President of the Metropole Nice Côte d’Azur.

In the closest contact with artistic creation, the MAMAC establishes dialogue between the local, national and international scenes while focusing particular attention on relations between France and the USA and Nice and northern Italy. In broader terms, the museum takes a keen interest in new developments in European art, with solo shows of work by Barry Flanagan in 2002, Jan Fabre in 2003, Jean-Pierre Raynaud in 2006, Michelangelo Pistoletto in 2007, Jaume Plensa and Richard Long in 2008 and Wim Delvoye in 2010. The show of Julião Sarmento is a further step in this direction.

Born in 1948 in Lisbon, where he lives and works, Sarmento embarked on an international career in the mid-1970s. In addition to taking part in Documenta, Kassel, in 1982 and 1987, he represented Portugal at the 1997 Venice Biennale and showed work at the São Paulo Biennial in 2002. Major exhibitions have been held in major galleries such as Daniel Templon in Paris, Giorgio Persano in Turin and Sean Kelly in New York, and his works feature in some of the most important collections, including Tate Modern in London, the Centre Pompidou in Paris and the Museo Reina Sofía in Madrid.Thus, the artist accomplishes his first solo exhibition in a Frenck museum.

The event recalls the role of the MAMAC in hosting the first exhibitions in France of international artists like Robert Indiana (1998) and Robert Longo (2009). The show retraces the whole of Sarmento’s career since the early 1970s, providing insight into his artistic and iconographic evolution through real immersion in a universe that is eminently poetic, conceptual and contemporary at the same time. It includes nearly a hundred works on loan from private and institutional collections as well as the artist himself.


Julião Sarmento develops a multiform work (painting, sculpture, drawing, video, performance) that finds its essential articulation in the repetition of desire’s mechanisms. Joining the image to the text, he develops a personal iconography which muse is a young faceless woman and dressed in a black dress. Playing with eroticism, excitation, unsaid words, frustrations and fantasy, the artist disrupts the spectator-voyeur in his relation to the body and the image. In building a fragmentary work running on by the crisscrossing of violent or latent images and impressions of déjà-vu, Julião Sarmento updates in a same movement symbols anchored in our collective conscious and thus participates into an art of memory.
After our different discussions with the artist, it looks determining for us that the following work owning to you collection should be shown in the exhibition:

Exhibition catalogue - Milan, Silvana Editoriale, 2014 - Preface by Christian Estrosi, texts by Gilbert Perlein, Rébecca François and Jacinto Lageira