Il
22 Febbraio si inaugura a New York, al 421 di Broome Street, nel quartiere di
SoHo, uno spazio dedicato all’Arte Moderna italiana, che si chiamerà CIMA
(acronimo di Center for Italian Modern Art ). Si tratta di una fondazione
privata capitanata dal collezionista Laura Mattioli e diretta dalla storica
Heather Ewing.
L’iniziativa
si avvierà con una mostra su Fortunato Depero, una delle figure più poliedriche
del primo novecento, di cui è incorso una vasta rivalutazione del suo vasto
lavoro creativo. Parallelamente saranno presentati due lavori di Fabio Mauri,
Schermo, del 1968, parte della serie iniziata nel 1957, e il video della
performance Gran Serata Futurista 1909-1930del 1980, che rimanda all’epoca di Depero.
Si
tratta di una importante attività che potrà aiutare a sostenere il grande
patrimonio artistico italiano che trova così un positivo spazio di proposta in
una delle più importanti capitali dell’arte mondiale.
Press release:
The Center for Italian Modern Art (CIMA) was established in 2013 in New York City to promote scholarly research and to advance public appreciation of modern and contemporary Italian art throughout the United States and around the world.
Through annual installations, fellowships, and cultural programming, CIMA provides opportunities for the public and scholars alike to explore Italian modernist masterpieces in-depth and to consider the legacy and ongoing impact of this work on contemporary art. CIMA will open in February 2014.
Each year CIMA organizes and presents an installation in its SoHo location dedicated to work rarely seen outside of Italy. CIMA’s inaugural exhibition focuses on the work of the Futurist artist and designer, Fortunato Depero (1892 – 1960). The installation, which will be on view from February 2014 through June 2014, comprises more than fifty works in a variety of media—including paintings, sculpture, tapestries, collages, drawings, and book art. CIMA concurrently is presenting, in dialogue with the Depero, two iconic works by Italian conceptual artist Fabio Mauri (1926 – 2009), a leading figure of the postwar Italian avant-garde whose eclectic artistic output explores the enduring legacy of Futurism in light of its historic ties to Fascism.